Technológia jedál

Obsah vzdelávania
Charakteristika predmetu
Oboznámenie sa s uskladňovaním a zabezpečením jedál pred znehodnotením (v studenej vode,
v pare, v suchom teple, v chladnom priestore). Postupuje sa od jednoduchého k zložitejšiemu.
Pri výklade učiva učiteľ nadväzuje na poznatky žiakov z ostatných odborných predmetov, najmä na vedomosti o potravinách. Učiteľ je v stálom styku s praxou, aby mohol svoj výklad dopĺňať novými poznatkami. Osobitnú pozornosť venuje základným technologickým postupom, využíva názornosť. Postupne vedie žiakov k tomu, aby z receptov a bežných technologických postupov základných jedál vedeli pripraviť podobné jedlá a ich ďalšie varianty. Učiteľ výchovne využíva tento predmet predovšetkým na dodržiavanie technologickej disciplíny, na zachovávanie hygieny a bezpečnosti práce, poriadku a čistoty na pracovisku. Vychádza z predpisov vydaných pre bezpečnú a zdravotne nezávadnú prácu a na hygienu v závodoch verejného stravovania. Pri téme stolovanie sa žiaci oboznamujú s bežným a špeciálnym inventárom potrebným pre obsluhu, učia sa ovládať jeho praktické použitie a údržbu. Získavajú poznatky o technike jednoduchej obsluhy pri rôznych príležitostiach a učia sa uplatňovať ich v praxi. Oboznamujú sa s gastronomickými pravidlami, ich používaním pri zostavovaní jedálnych lístkov podľa zásad správnej výživy v súlade so zásadami hygieny pri stolovaní. Žiakov vedieme k správnemu spoločenskému správaniu, správnemu prístupu k ľuďom, správnemu vyjadrovaniu sa a vyslovovaniu cudzích jedál a nápojov. Vyučujúci sústavne dohliada na spôsob vystupovania a správania sa žiakov, na ich úpravu a na dodržiavanie hygienických pravidiel. Dôležitá je aj otázka bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.